W 1926 r. Benito Mussolini przejął faktyczną władzę we
Włoszech. Wiązało się to z rozwojem militaryzmu, a więc zwiększeniem
liczebności sił zbrojnych, w tym floty. Postanowiono więc o budowie nowych
okrętów liniowych, które miały zapewnić dominację, lub chociaż umożliwić
równorzędną rywalizację z innymi potęgami Morza Śródziemnego – Wielką Brytanią i Francją. Takich celów nie mogły spełnić starzejące się pancerniki
typu Conte di Cavour i Caio Duilio. Poważną przeszkodę w realizacji tego planu stanowił
traktat waszyngtoński podpisany w 1922 r. Zawierał on między innymi
ograniczenia wielkości flot wojennych poszczególnych państw liczących się na
arenie międzynarodowej – Włochom, chociaż były państwem należącym do
zwycięskiego obozu ententy, traktat zezwalał na budowę pancerników i
krążowników liniowych o łącznym tonażu 178 tysięcy ton, z czego 70 tysięcy ton
miały stanowić pancerniki.
Aby wykorzystać ten limit Włosi zaplanowali 4 warianty
budowanych okrętów :
- początkowo miały to być 4 mniejsze jednostki o wyporności
18 000 ton (czyli mniej więcej takiej samej co w przypadku niemieckich
krążowników typu Admiral Hipper) z działami 343 mm.
- kolejna opcja zakładała budowę trzech okrętów o wyporności
standardowej* 23 000 ton i pełnej**
27 000 ton, uzbrojonych w działa 381 mm lub 406 mm
- gdy Francuzi rozpoczęli budowę dwóch pancerników typu
„Dunkerque”, uzbrojonych w 8 dział 330 mm, opracowano trzeci projekt jednostki o
wyporności 26,5 tysięcy ton, uzbrojonej w 8 dział 343 mm. Jak widać, aby
dotrzymać postanowień traktatu waszyngtońskiego, Włosi mogliby zbudować
maksymalnie dwie jednostki tego typu.
Ostatecznie zdecydowano się na budowę dwóch jednostek o
wyporności po 35 tysięcy ton, uzbrojonych w działa 343 mm lub 406 mm.
Zakładano, że zasięg okrętu pozwoli na dotarcie do dowolnego miejsca na Morzu
Śródziemnym i powrót do bazy. Opancerzenie miało chronić przed pociskami
381-406 mm z odległości 18,5-27,5 km.
Przewidywano zamontowanie systemu biernej ochrony przeciwtorpedowej Pugliese***.
Pracami nad projektem jednostki prowadził gen. Inż. Umberto Pugliese. Już w
początkowej fazie projektu uznano, że niemożliwe jest utrzymanie tej
wymagającej charakterystyki w zgodzie z ograniczeniami traktatowymi dotyczącymi
wyporności, dlatego Włosi po prostu zataili informację o prawdziwej wyporności
okrętu.
28 X 1934 r. w Trieście rozpoczęto budowę pierwszej
jednostki, nazwanej „Vittorio Veneto”, na cześć zwycięskiej bitwy, którą Włosi
stoczyli (z pomocą Wielkiej Brytanii, Francji i USA) z Austro-Węgrami, bitwa
przypieczętowała los habsburskiej monarchii i sytuacji na froncie włoskim. Tego
samego dnia rozpoczęto budowę bliźniaczego okrętu – „Littorio”. Kiedy przestały
obowiązywać limity zbrojeń zaplanowano budowę dwóch kolejnych jednostek –
„Romy” i „Impero”. Nowe okrety zaprojektowano bardzo starannie, a ich jedynym
mankamentem zdawał się być niewielki zasięg – 4000 mil przy prędkości 16 węzłów
( dla porównania, brytyjski HMS „Nelson” miał zasięg 14 300 mil przy
prędkości 12 węzłów, Niemiecki „Tirpitz” 10 200 mil przy prędkości 16 węzłów,
amerykański USS „South Dakota” 15 000 mil przy prędkości 15 węzłów, nawet
japoński „superpancernik” - „Yamato” miał zasięg rzędu 7200 mil przy prędkości
16 węzłów). Na jego korzyść przemawiały :
- uzbrojenie. Włoskie
działa 381 mm o donośności 42,8 km przewyższały zasięgiem brytyjskie (32 km) i
niemieckie (36,2 km). Oprócz artylerii głównej ( 9 dział 381 mm), okręt
posiadał liczną artylerię średnią (12 dział 152 mm) i przeciwlotniczą (12 dział
90 mm, 20 dział 37 mm, 20 działek 20 mm). Wyposażenie dodatkowe stanowiły 3
wodnosamoloty IMAM Ro.43 , które zastąpiono później myśliwcami Re.2000. W 1942
r. dodano 4 działa 120 mm i 8-12 działek 20 mm (w zależności od okrętu).
![]() |
| Przednia wieża trzeciego pancernika typu "Vittorio Veneto" - "Romy". |
![]() |
| Wodnosamolot IMAM Ro.43. |
![]() |
| Myśliwiec Re.2000 startuje z pokładu "Vittorio Veneto" |
- opancerzenie. Burty między linią wodną a pokładem górnym
miały grubość 350 mm (w przypadku brytyjskiego „Warspite” to 279 mm, a
niemieckiego Tirpitza 220 mm). Za pancerzem głównym, w odległości 2 metrów,
znajdował się drugi pancerz grubości 36 mm, a jeszcze dalej – kolejna warstwa
opancerzenia o grubości 24 mm. Opancerzenie górnego pokładu miało grubość 70 mm
( w „Warspite” do 51 mm). Co ciekawe – pancerz pod linią wodną liczył zaledwie
40 mm. Był początkowo nachylony prostopadle do burty, następnie zaginał się, tworząc półokrąg i dochodził do
dna. Tam też znajdował się system Pugliese ***.
Zbudowano łącznie 4 okręty typu „Vittorio Veneto” –
„Vittorio Veneto”, „Littorio”, „Roma” i „Impero”.
![]() |
| Rysunek techniczny pancernika typu "Vittorio Veneto" |
„Vittorio Veneto”
Stępkę pod okręt położono 28 października 1934 r. w stoczni
Cantieri Riuniti dell’Adriatico w Trieście. Vittorio Veneto został zwodowany 25
lipca 1937 r., a główne prace zakończono do października 1939 r. Ostateczne
wykończenie zostało znacznie opóźnione przez niedobory materiałów niezbędnych
do zamontowania płyt pancernych, co zresztą doprowadziło do poważnego
zanieczyszczenia dolnej części kadłuba (wyobraźcie sobie, że statek stoi w spokojnej wodzie bez żadnego ruchu przez
ponad 2 lata) i okręt musiał udać się do portu w Wenecji na „czyszczenie”
(tylko suchy dok w Wenecji mógł pomieścić okręt rozmiarów „Vittorio Veneto”).
17 października zalano dok w celu przeprowadzenia testu stabilności
jednostki. Kilka dni później rozpoczęły
się próby morskie okrętu – w tym testowanie uzbrojenia, które zakończyły się w
maju 1940 r. Po załadowaniu całości amunicji okręt, eskortowany przez niszczyciele Ascari i Carabiniere, dopłynął do bazy
morskiej w Tarencie, gdzie dołączył do IX Dywizjonu**** włoskiej floty. Wkrótce
Włochy przyłączyły się do wojny przeciwko Francji i Wielkiej Brytanii.
![]() |
| Suchy dok w Arsenale weneckim. |
Okręt uczestniczył w okresie sierpień – październik w 3 akcjach
przeciwko żegludze brytyjskiej
- w pierwszym przypadku zespół Regia Marina złożony z 5
pancerników, 10 krążowników i 34 niszczycieli miał przechwycić brytyjskie
okręty biorące udział w operacji „Kapelusze”(eskortowanie konwoju MF 2) i
konwój MB.3 płynący na Maltę. Jednak ze
względu na słaby zwiad lotniczy Włosi nie nawiązali kontaktu z przeciwnikiem.
Co więcej, brytyjski zwiad lotniczy wykrył włoską flotę, co pozwoliło
Brytyjczykom na odwrót.
- Druga operacja miała polegać na przechwyceniu zespołu brytyjskich
okrętów, które opuściły port na Giblartarze. Okazało się jednak, że Brytyjczycy
płynęli na Atlantyk a nie w kierunku Morza Śródziemnego (Ciao!)…
- Z podobnym rezultatem skończyła się operacja przechwycenia
konwoju MB.5 – zespół złożony z 5 pancerników, 11 krążowników i 23 niszczycieli
próbowali przechywcić brytyjską flotę przewożącą oddziały na Maltę. Co prawda
włoskie lotnictwo namierzyło przeciwnika, ale Brytyjczykom udało się ominąć
zespół Regia Marina… Wkrótce włoska flota powróciła do bazy w Tarencie. W nocy
z 11 na 12 listopada Brytyjczycy przeprowadzili w ramach operacji „Judgement”
nalot na bazę. „Vittorio Veneto” udało się uniknąć uszkodzeń i nazajutrz
poprowadził flotę włoską do Neapolu, gdzie przejął rolę okrętu flagowego.
W dwa tygodnie po ataku „Vittorio Veneto” wziął udział w
bitwie koło przylądka Spartivento. Włoski zespół, dowodzomny przez admirała
Inigo Campioni, składający się z 2 pancerników (jedynych nadających się do
użytku)- „Vittorio Veneto” i „Giulio Cesare”, 6 krążowników i 14 niszczycieli
miał przechwycić kolejny brytyjski konwój zmierzający na Maltę. Brytyjska
flota, dowodzona przez admirała Jamesa Somerville’a, składała się z 2
pancerników, 1 lotniskowca, 7 krążowników i 14 niszczycieli ( ostatecznie
lotniskowiec HMS "Ark Royal" i jego eskorta – niszczyciele HMS
"Jaguar", "Kelvin" nie wzięły udziału w bezpośredniej
walce). Admirał Campioni dostał rozkazy aby nie angażować się w walkę z równie
silnym albo silniejszym przeciwnikiem, z uwagi na ryzyko utraty cennych pancerników,
dlatego wycofał się z walki wkrótce po jej rozpoczęciu – lekko ostrzelał
brytyjskie krążowniki, uszkadzając tylko HMS „Berwick”. Wysłane z „Ark Royal” samoloty torpedowe
posłały w kierunku włoskiego okrętu torpedy, bezskutecznie. Flota powróciła do
Neapolu.
![]() |
| "Vittorio Veneto" w porcie. |
![]() |
| "Vittorio Veneto" w czasie rejsu. |
W marcu, kiedy toczyły się losy Grecji, flota włoska,
dowodzona przez admirała Angelo Iachino, na czele z „Vittorio Veneto”, któremu
towarzyszyło 8 krążowników i 9 niszczycieli miała zaatakować Brytyjczyków
wypływających z Grecji i tym samym przerwać węzeł komunikacyjny między
brytyjskim Egiptem a Kretą i innymi miejscami, gdzie Alianci stawiali opór
państwom Osi. 27 marca 1941 r. rozegrała się bitwa u przylądka Matapan.
Przeciwko Włochom Royal Navy rzuciła trzy pancerniki - HMS
"Warspite", "Barham" i "Valiant", lotniskowiec
"HMS Formidable" z 72 samolotami na pokładzie, 4 lekkie krążowniki
"Ajax", "Orion", "Perth" i "Gloucester"
oraz 15 niszczycieli. Wsparcie miało zapewnić włoskie lotnictwo i niemiecki
Fligerkorps X, ale cóż, coś im nie wyszło – Regia Marina została pozbawiona
wsparcia lotniczego wobec 72 samolotom z brytyjskiego lotniskowca. Brytyjskie
Swordfishe przeprowadziły dwa ataki torpedowe na włoski okręt liniowy za drugim
razem trafiając i poważnie go uszkadzając – do środka dostało 4 tysiące ton
wody. „Vittorio Veneto” był przechylony o kilka stopni w bok, a pompy nie
nadążały, co zmusiło okręt do zatrzymania się na około 10 minut – tyle czasu
wystarczyło żeby brytyjskie bombowce Bristol Blenheim przeprowadziły nalot
bombowy, w wyniku którego nieznacznie uszkodzona została rufa. Załoga okrętu
była zmuszona do użycia ręcznych pomp. Udało się ponownie uruchomić
maszynownię, dzięki czemu Iachino mógł wycofać okręt, który osiągał teraz
prędkość maksymalną 20 węzłów (zamiast prawie 32 węzłów, które okręt mógł
osiągnąć w normalnych warunkach). „Vittorio Veneto” udało się uciec – nie udało
się to jednak 6 włoskim okrętom , które Iachino pozostawił dla ochrony tyłów –
w nocy Brytyjczycy przypuścili na pozostawiony zespół potężny atak, w którym
zatopione zostały ciężkie krążowniki "Fiume", "Zara" ,
"Pola" oraz 3 niszczyciele. Brytyjczycy w perfekcyjny sposób
wykorzystali radar, którego nie posiadali Włosi.
![]() |
| "Vittorio Veneto" podczas bitwy koło przylądka Matapan. |
Po naprawie, która trwała prawie 5 miesięcy, „Vittorio
Veneto” uczestniczył jeszcze w paru nieudanych wypadach na brytyjskie konwoje.
Został trzykrotnie uszkodzony – raz przez okręt podwodny HMS „Urge” (tym razem
system ochrony przeciwtorpedowej zadziałał), dwa razy przez bombowce. 6 dni po
tym jak Włochy podpisały zawieszenie broni i zakończył swój aktywny udział w
wojnie, „Vittorio Veneto” wraz z resztą włoskiej floty wypłynął na Maltę żeby
tam poddać się Brytyjczykom. Nie było to łatwe – włoska flota chcąc upewnić
Niemców w przekonaniu, że nie chce się poddać, podpłynęła pod Salerno, pod pretekstem zaatakowania alianckiej floty dokonującej desantu na włoskiej ziemi… a
następnie z pełną prędkością ruszyła ku Malcie. Jak łatwo się domyślić Niemcy się nie nabrali, co więcej – nie podobało im się to ani trochę. Dlatego
wysłali bombowce Dornier Do 217 (uzbrojone w bomby kierowane Fritz X), które
miały zatopić flotę włoską, a przynajmniej wszystkie najważniejsze okręty.
„Vittorio Veneto” wyszedł z nalotu bez szwanku – jak niemiecki atak skończył
się dla bliźniaczych okrętów „Roma” i „Italia” (dawny „Littorio”) czytelnik
dowie się w dalszej części artykułu. Po krótkim pobycie na Malcie okręt
przepłynął do Alexandrii, a następnie do Wielkiego Jeziora Gorzkiego w Kanale
Sueskim. Pozostał tam do 1946, kiedy to popłynął na Sycylię przekazany
Brytyjczykom jako odszkodowanie wojenne. Okręt skreślono z listy floty 1 lutego
1948, a następnie zezłomowano. „Vittorio Veneto” był najaktywniejszym
pancernikiem Regia Marina II wojny światowej – brał udział w 11 operacjach
ofensywnych.
Mała ciekawostka – 12 dział 90 mm zabranych z okrętu w
czasie złomowania zostało użyte przez Jugosławiańską Armię Ludową jako
uzbrojenie fortyfikacji wyspy Żirje. Podczas wojny o niepodległość Chorwacji
bateria poddała się bez wystrzału Chorwackiej Gwardii Narodowej, a następnie
odegrała ważną rolę w czasie bitwy o Šibenik, ochraniając miasto przed
atakami Jugosławiańskiej Armii Ludowej.
„Littorio”
Stępkę położono tego samego dnia co w przypadku „Vittorio
Veneto”, 28 października 1934 r. aby upamiętnić Marsz na Rzym Czarnych Koszul.
Okręt został zwodowany dopiero w sierpniu 1937 r., trzy miesiące później niż
planowano. Było to spowodowane częstymi zmianami w projekcie i niedoborach
materiałów na płyty pancerne. Podczas ceremonii wodowania „Littorio” obecnych
było wielu włoskich dygnitarzy. Matką chrzestną okrętu została Signora Teresa
Ballerino Cabella, żona jednego z pracowników stoczni Ansaldo. Okręt wszedł do
służby 6 maja 1940 r. i po dodatkowych próbach morskich dołączył do IX
Dywizjonu w Tarencie, dowodzonego przez kontradmirała Carlo Bergaminiego
.
![]() |
| "Littorio" |
![]() |
| "Littorio" |
W marcu następnego roku okręt uczestniczył w II
bitwie pod Syrtą, w której Włosi starali się zniszczyć brytyjski konwój
płynący, jakżeby inaczej, na Maltę. Podczas starcia „Littorio” poważnie
uszkodził niszczyciele HMS „Havock” i „Kingston”(okręt zatonął podczas napraw na
Malcie, w wyniku nalotu bombowego), trafił także krążownik „Euryalus”, nie
zadając jednak poważnych uszkodzeń. Chociaż flota włoska nie zniszczyła
konwoju, to zmusiła okręty brytyjskie do odwrotu i rozproszenia – wiele z nich
zatopiono przy użyciu samolotów. Podczas jednej z kolejnych misji „Littorio”
został trafiony bombą z B-24, a po powrocie torpedą z brytyjskiego Wellingtona.
![]() |
| "Littorio" i "Vittorio Veneto" |
Naprawy trwały do sierpnia ’42 r. Przez
pierwsze 6 miesięcy 1943 r. „Littorio” pozostawał w porcie ze względu na
niedobory paliwa, którego wystarczyło tylko dla 3 włoskich pancerników – „Vittorio
Veneto”, „Littorio” i nowo zwodowanej „Romy” i to tylko w nagłych przypadkach.
30 lipca, po odsunięciu od władzy Mussoliniego, „Littorio” został przemianowany
na „Italię” i wkrótce wyruszył wraz z innymi większymi okrętami włoskiej floty na Maltę. Podczas
wspomnianego przez mnie nalotu niemieckich Do-217 uzbrojonych w bomby kierowane
Fritz X. „Italia” blisko wieży nr 1 – bomba przeszła przez pancerz i kadłub, a
następnie wybuchła pod wodą, powodując poważne uszkodzenia. „Italia”, podobnie
jak „Vittorio Veneto” przypłynęła do Aleksandrii, następnie do Wielkiego
Jeziora Gorzkiego. Po wojnie została przyznana USA jako odszkodowanie wojenne.
W lipcu 1948 została zezłomowana w porcie La Spezia.
"Roma"
Stępkę pod okręt położono 18 września 1938 r. w stoczni Cantieri Riunti dell'Adriatico. Okręt zwodowano w czerwcu 1940 r., a po nieco ponad dwóch latach prac wykończeniowych, 14 czerwca 1942 r., wszedł do służby i dołączyła do IX Dywizjonu w Tarencie. Chociaż "Roma" brała udział w wielu ćwiczeniach i była przenoszona do różnych baz - Neapolu, La Spezii itp., to nie wzięła udziału w żadnych misjach ofensywnych ze względu na niedobory paliwa. Z uwagi na fakt, że resztki paliwa jakie posiadała Regia Marina były przeznaczone dla pancerników, włoska flota istniała właściwie tylko na papierze nie mogąc wypłynąć z portu i zorganizować większej akcji 6 grudnia 1942 r. "Roma", wraz z "L:ittorio" i "Vittorio Veneto", została przesunięta do bazy w La Spezii, skąd okręty nie ruszyła się przez pierwsze 6 miesięcy 1943 r. Okręt był kilkukrotnie uszkadzany w nalotach bombowych - ostatni z nich lekko uszkodził okręt. Nie spowodował co prawda poważnych uszkodzeń, "Roma" nie nabrała wody, niemniej jednak zdecydowano o wysłaniu jej do Genui w celu naprawienia uszkodzeń. Okręt powrócił do La Spezii po ponad miesięcznym pobycie w doku.
![]() |
| Grafika przedstawiająca "Romę" |
![]() |
| "Roma" |
Po odsunięciu Mussoliniego od władzy i podpisaniu przez Włochy zawieszenia broni "Roma" wraz z pancernikami "Vittorio Veneto" i "Littorio", krążownikami "Eugenio di Savoia", "Raimondo Montecuccoli" i "Emanuele Filiberto Duca d'Aosta" oraz 8 niszczycielami wyruszyła na Maltę. 9 września dołączyły do nich 3 krążowniki z Genui. Jak już wspominałem Włosi, aby nie narazić się Niemcom, popłynęli w kierunku Salerno stwarzając pozory, że chcą zaatakować Aliantów. Kiedy jednak podstęp się nie udał Niemcy wysłali za włoską flotą bombowce. Początkowo Włosi nie strzelali do Niemców, którzy trzymali się tak daleko od statków, że nie byli w stanie rozpoznać czy mają do czynienia ze statkami Osi, czy też z Aliantami. Dopiero atak na "Italię" i "Romę" pobudził Włochów do działania - okręty zaczęły strzelać i wykonywać uniki. Kilkanaście minut później bomba kierowana Fritz X przebiła pokład "Romy" i wybuchła pod kilem uszkadzając główną belkę kadłuba i powodując zalanie maszynowni i dwóch kotłowni,a co za tym idzie - zatrzymanie środkowych śrub. Około 16:00 spowolniona "Roma" została trafiona kolejną bombą, która spowodowała kolejne uszkodzenia kadłuba i wybuch w przedniej maszynowni. Wkrótce pożar spowodował wybuch wieży nr 2. Nabierający wody okręt zatonął wkrótce po tej eksplozji. Zginęło 1253 z 1849 członków załogi.
![]() |
| "Roma" trafiona po raz drugi bombą kierowaną Fritz X (poniżej) |
![]() |
| Bomba kierowana Fritz X. |
"Impero"
Stępkę ostatniego z pancerników typu "Vittorio Veneto" położono 14 maja 1938 w stoczni Ansaldo w Genui. Okręt zwodowano 15 listopada 1939. Otrzymał nazwę "Impero" (imperium), na cześć włoskiego "imperium" stworzonego na terenie Afryki. Okręt został przeniesiony do Brindisi w obawie przed francuskimi atakami. Tam został wyposażony w maszynerię i lekką artylerię. Nie mógł zostać jednak ukończony, ponieważ w tym samy czasie w stoczni Ansaldo budowano "Romę", a jednoczesna budowa dwóch okrętów tej wielkości przekraczała możliwości stoczni. Ukończenie opóźniano ze względu na konieczność budowy okrętów, które nadawałyby się do eskortowania konwojów. "Impero" został później przesunięty do Wenecji, a następnie do Triestu. Po kapitulacji Włoch został przejęty przez Niemców, którzy chcieli pociąć go na złom. Nie doszło do tego - po wojnie Alianci odkryli w Trieście na wpół zatopionego "Impero".
W momencie kapitulacji kadłub okrętu był w 88% ukończony, a jego napęd w 76 %, jednak całość oceniano na 28 % ukończenia - potrzebne było jeszcze wykończenie uzbrojenia, elektryki i przerobienie mostka. Okręt został skreślony z listy floty w marcu 1947 r.. Kadłub podniesiono z wody i przewieziony morzem do Wenecji, gdzie został pocięty na złom. /KM
* wyporność standardowa - okręt z załogą, amunicją, zapasami,
wodą kotłową itp. ale bez paliwa i rezerwy wody kotłowej
** wyporność pełna (bojowa) - wyporność standardowa z pełnym
zapasem paliwa i rezerwą wody kotłowej
*** System Pugliese - (jeśli dobrze zrozumiałem) System ochrony przeciwtorpedowej polegający na zamontowaniu w pewnym miejscu opancerzenia cylindrów, które miały rozpraszać siłę eksplozji. Czasem działał, czasem nie.
**** Nie jestem pewien czy nie pokręciłem nazwy.
**** Nie jestem pewien czy nie pokręciłem nazwy.















Brak komentarzy:
Prześlij komentarz